ANALISIS PENERAPAN PERATURAN WALIKOTA MAKASSAR NO 40 TAHUN 2015 TENTANG PENETAPAN NILAI SEWA REKLAME PADA CV IQRA’99 MAKASSAR

Ainun Nur Khalizah Rosali, Sri Nirmala Sari, Nurul Afifah

Abstract


The imposition of advertisement tax shall be carried out on the person or entity that manages the advertisement. The basis for the imposition of advertisement tax is the Advertisement Rental Value, which is determined through the Billboard Tax Object Sales Value and the Strategic Value of Advertising Signs. This research was conducted at CV Iqra '99 Makassar which is a company in the field of Printing and Digital Printing with a qualitative descriptive approach that processes primary and secondary data. The results showed that CV Iqra 99 Makassar determined the Billboard Tax Object Sales Value by reporting to the Makassar City Revenue Service regarding the size of the billboard, the type of billboards and the advertisement period. Meanwhile, to determine the Strategic Value of the Iqra 99 Makassar Billboard Installation Makassar will report the Installation Location which is the customer's order point. Application of Makassar Mayor Regulation No. 40 of 2015 concerning Determination of Billboard Rental Value is expected to be able to help the billboard entrepreneurs in the process of calculating the amount of advertisement tax and to be an important part of enforcing tax regulations in Makassar.

Keywords: Advertisement Tax, Advertisement Rental Value, NJOPR, NSPR


References


Aditya, T., & Pohan, C. A. (2018). Analisis Pelaksanaan Strategi Peningkatan Penerimaan Pajak Reklame pada Unit Pelayanan Pajak dan Reteribusi Daerah Cempaka Putih Tahun 2014-2016. Reformasi Administrasi, Vol. 5 No.1 .

A. Fitriani, & Irawan, H. (2018). Konstribusi Pajak Reklame Terhadap Pendapatan Asli Daerah Kabupaten Sinjai Tinjauan Ekonomi Islam. Adz Dzahab, Vol. 2 No. 1.

Aly, A. D., & Mamnun, A. (2017). Pajak Reklame dalam Perspektif Hukum Ekonomi Syariah dan Konstribusinya dalam Meningkatkan Pendapatan Asli Daerah Kabupaten Majalengka . Al-Mustashfa, Vol. 02 No. 01.

Arisma. (2016). Analisis Pemungutan Pajak Reklame pada Dinas Pendapatan Daerah Kota Pekabaru. Jurnal Perbanas, Vol. 2 No.1 .

Ariyanti, R., Setiawan , S., & Cahyati, N. (2020). Analisis Efektivitas dan Konstribusi Penerimaan Pajak Reklame Terhadap Pendapatan Asli Daerah Kabupaten Pekalongan. Economic, Business, Management, and Accounting Journal, Vol. 17 No. 1.

Hapsari, P. A., Prabawani, B., & Listyorini, S. (2015). Analisis Pemilihan Lokasi Pemasangan Reklame di Wilayah DKI Jakarta. Semarang: Universitas Diponegoro.

Hartono, J. (2004). Metodologi Penelitian Bisnis. Yogyakarta: Fakultas Ekonomika dan Bisnis UGM.

Hilman, Y. A. (2018). Kebijakan Perpajakan . Ponorogo: Calina Media.

Ilyas. (2016). Pendidikan Karakter Melalui Homeschooling. Journal of Nonformal Education, 02(01), Vol.2 No.1.

Masuara, A., Masinambow, V., & Wauran, P. (2017). Analisis Penerimaan Pajak Reklame di Kota Manado. Berkala Ilmiah Efisiensi, Vol. 17 No. 03.

Nursyam. (2017). Efektivitas Penerimaan Pajak Reklame di Kota Makassar. Makassar: Politeknik Bosowa.

Peraturan Daerah Kota Makassar No. 3 Tahun 2010 tentang Pajak Daerah Kota Makassar. (n.d.).

Peraturan Walikota Makassar No. 40 Tahun 2015 Tentang Penetapan Nilai Sewa Reklame. (n.d.).

Prastika , Y. N., Husaini, A., & Azizah, D. F. (2015). Analisis Efektifitas Pendapatan pajak reklame dan Konstribusinya pada Pendapatan Pajak Daerah. JEJAK , Vol. 6 No. 2.

Ratdiananto, A., Musadieq, M., & Hidayat, K. (2016). Analisis Laju Pertumbuhan dan Konstribusi Penerimaan Pajak Reklame Terhadap Pendapatan Asli Daerah. JEJAK, Vol. 08 No. 01.

Sekaran , U. (2011). Metodologi Penelitian untuk Bisnis Buku 2. Jakarta: Salemba Empat.




DOI: https://doi.org/10.61141/pabean.v2i2.76

Refbacks

  • There are currently no refbacks.